قالیشویی شمال تهران

ارائه خدمات قالیشویی و مبل شویی،قالیشویی در شمال تهران

قالیشویی شمال تهران

ارائه خدمات قالیشویی و مبل شویی،قالیشویی در شمال تهران

  • ۰
  • ۰
کیفیت هنری و استحکام مبلمان ایرانی از کالاهای خارجی بیشتر است . مبلمان داخلی هرچند با روش های سنتی تولید می شود، اما هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد . زیبایی و استحکام را از ویژگی های منحصربه فرد مبلمان کشور ذکر کرده و گفته می شود که امروزه با دستیابی به بازارهای جهانی می توان خلاقیت و ذوق هنری تولید مبلمان در کنار استحکام آن به معرض نمایش گذاشت . هر چند مبلمان خارجی با تکنولوژی روز دنیا تولید می شود اما تولیدات داخلی ایران از لحاظ هنری از رتبه بالایی در جهان برخوردار است . میتوان از این مبل های با ارزش با استاده از کاور مبل نگهداری کرد.
حدود 80 درصد واحدهای تولیدی مبلمان از روش های سنتی در تولید استفاده می کنند. مواد اولیه بی کیفیت و گران از جمله مشکلات واحدهای تولیدی مبلمان است .بیشتر مشتریان خانگی مبلمان مایل به خرید مبلی هستند که بتوانند بعد از خرید در صورت کثیف شدن پارچه های آن برای صرفه اقتصادی و جلوگیری از خرید دوباره مبلمان از خدمات شرکت های مبل شویی در منزل تهران بهره ببرند. هم اکنون 51 هزار واحد تولیدی مبلمان در ایران فعالیت دارد. در سال 2006 ارزش تولیدات انواع مبلمان چوبی جهان به رقم 200 میلیارد دلار و ارزش تولیدات انواع مبلمان غ یرچوبی در همین سال به رقم 50 میلیارد دلار رسیده است که جمع ارزش تولید جهانی انواع مبلمان در سال 2006 رقم 250 میلیارد دلار است.
صنعت مبلمان به عنوان سه صنعت نخست صنایع کوچک دنیا مطرح است و جزو صنایع کوچک بسیار سود ده و زودبازده در نظر گرفته م ی شود. ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437 میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147 میلیارد دلار بوده است . سهم آسیا از این آمار 30 درصد که از این میزان 20 درصد می شود متعلق به چین و تنها 2 درصد آن متعلق به کشور ایران است . حدود 226 واحد تولید صنعتی مبلمان با اشتغال حدود 10 هزار نفر در کشور وجود دارد . برای تمیز کردن مبل ها از خدمات مبل شویی میتوان بهره برد.
همچنین بر اساس گزارش های اتحادیه درودگران، تعداد 46700 واحد رسمی در زمینه صنایع چوب مشغول فعا لیت اند که تعداد 117 هزار نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند . 8 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است. بر اساس داده های آماری سالهای اخیر، سهم تجارت جهانی این صنعت حدود 150 میلیارد دلار است. ایتالیا، چین، مکزیک، آلمان و آمریکا از غولهای این صنعت هستند و بخش قابل توجهی از نیاز بازار به وسیله این کشورها تأمین میشود.
سرانه مصرف مبلمان در کشورهای توسعه یافته 223 دلار و میانگین جهانی آن 64 دلار است. ارزش مبلمان بازار ایران 5 میلیارد دلار پیش بینی میشود و این نشان میدهد که مصرف سرانه مبلمان در ایران کمی بالاتر از متوسط جهانی است. در انگلستان 95 درصد از بنگاههای مبلمان خرد و زیر 10 تا 50 نفر هستند. در ایتالیا کارگاههای کوچک مبلمان سازی کار میکنند و دانمارک به عنوان کشوری که 20 درصد صادرات مبل اروپا را در اختیار دارد وضعیتی مشابه انگلیس به لحاظ تولید مبل دارد ثمریها ٤٥ و کارگاه های کوچک، بزرگ ترین نقش را در این میان ایفا می کنند. ایران طی سال های اخیر وضعیت بسیار متغیری را تجربه کرده، در حال حاضر ارزش صادراتی در این حوزه سالانه 25 میلیون دلار برآورد شده و در چند سال اخیر صادرات مبلمان از 10 به عدد 25 میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس داده های شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته، کشورهای عراق، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اوکراین به عنوان عمده کشورهای مقصد صادرات مبلمان ایران شناخته می شوند. وجود پاره ای از مشکلات و چالش ها در این بخش مانند عدم تأمین مواد اولیه با کیفیت با وجود تعرفه بالا، حضور قدرتمند رقبا و تأثیر مالیات بر ارزش افزوده در قیمت تمام شده کالا از جمله موانع توسعه صادرات صنعت مبلمان است.
 
تأسیس 11 فروشگاه دائمی عرضه محصولات صنعت مبلمان ایران در کشورهای هدف صادراتی، حضور تولیدکنندگان مبلمان در نمایشگاه های تخصصی مبلمان در بازارهای هدف و میزبانی از فعالان حوزه صنعت مبلمان کشورهای هدف در نمایشگاه های مبلمان و مصنوعات چوبی کشور. بر اساس اعلام شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع و ابسته، در سال 1393 ارزش واردات مبلمان چوبی به داخل کشور حدود 715 میلیون دلار تخمین زده می شود که این آمار در مقایسه با صادرات تقریباً 22 برابر است. مطالعات اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری نشان می دهد که حجم واردات مواد اولیه از کل واردات در بخش مبلمان و مصنوعات چوبی به داخل کشور در این صنعت 95 درصد و حجم واردات محصول نهایی تنها 5 درصد است. چه ماده اولیه ای وارد می شود و کدام تولید داخل است؟ نئوپان تولید داخل نیاز این صنعت را پاسخگو است.
 
در زمینه تأمین افزون بر 30 درصد از تولید داخل و 70 MDF درصد از خارج کشور وارد می شود. در تأمین مواد اولیه پارچه و یراق آلات نیز بخش عمده ای از خارج از کشور وارد می شود. 4 هزار سال پیشینه مبل در ایران، نخستین فرم صندلی ریشه در 4 هزار سال پیش دارد که در حفاری های باستان شناسی از املش گیلان به دست آمده است. نقوش باستانی در ظروف، ابزار و دیواره های کاخها نشان می دهد که انواع نشیمن و مبلمان ایران دارای اصالت خاص خود است. در حال حاضر در کل کشور حدوداً 50 هزار واحد صنفی تولیدی در این صنعت فعال هستند که برای بیش از 117 هزار نفر در این کارگاه ها امکان اشتغال زایی فراهم شده است. این مسئله در حالی است که مهم ترین فعالان فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٤٦ بازار و صنعت مبلمان ایران کارگاه های کوچکی هستند که در گوشه و کنار ایران به کار مشغول اند. بازار مبلمان ایران بیش از 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد چوب و مبلمان ایرانی با دارا بودن واحدهای صنعتی پر تعداد و کارگاهی (که از نظر تعداد و نه از نظر بازده تولید با کشور چین برابری می کند) می تواند با تولید مبلمان با کیفیت به بازارهای چند میلیارد دلاری خارجی دست یابد. سودآوری و ارزش افزوده صنعت مبلمان می تواند از 30 تا 100 درصد در بخش های مختلف برآورد شود چون ساختار این صنعت به صورت شبکه ای است و برای تولید یک مبل بخش های مختلفی باید به صورت شبکهای کار کنند تا محصول نهایی وارد بازار شود. یکی از مشکلات عمده صنعت مبلمان کشور واردات رنگ و پارچه با قیمت گران از کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است زیرا کیفیت رنگ و پارچه های تولید داخلی چندان مرغوب نیست . متأسفانه تنها در زمینه تولید مبلمان مدرن ضعف داریم و بیشتر مبلمان وارداتی از این نوع است . واردات انواع مواد MDF ، اولیه از جمله نئوپان، ورق های پارچه های روکش، رنگ و یراق آلات سبب افزایش قیمت تمام شده مبل تولید داخل ی می شود. لذا از آنجائی که تاکنون مطالعه ای در خصوص بررسی اقتصادی تولید مبلمان در کشور صورت نگرفته است به همین دلیل استان تهران جهت مطالعه این طرح انتخاب گردید. هدف از این تحقیق بررسی امکان تولید مبلمان در استان تهران از منظر اقتصادی است.
 
روش تحقیق اتخاذ تصمیم نسبت به سرمایه گذاری در یک پروژه صنعتی بر مبنای مطالعات فنی و مالی استوار است . بدین ترتیب در این مطالعه عواملی که با تولید مبلمان در ارتباط است، شناسایی می گردد. مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعهای از تحقیقات در خصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخ ت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود، تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز است . این بررسی ها در راستای تولید و افزایش کیفیت محصولات صورت می گیرد.
بررسیهای مالی به منظور تعیین میزان سوددهی و تعیین شاخص های اقتصاد مهندسی لازم است . بر این اساس و به منظور ف راهم آوردن داده های اولیه جهت ارزیابی مالی طرح تولید مبلمان، به خصوص در مورد هزینه های ثابت سرمایه گذاری، از آمار منتشر شده از سازمان صنایع کوچک و مطالعه طرحهای توجیهی مشابه استفاده شد .
همچنین در مورد بخشی از هزینه های جاری تولید، به قیمتها و اقلام هزینه واحدهای تولیدی مشابه در داخل کشور استناد گردید . بدین ترتیب هزینه های سرمایه گذاری طرح در خصوص اقلام زیر برآورد گردید: ثمریها ٤٧ زمین (شامل هزینه خرید زمین، تسطیح و خاک برداری، محوطه سازی، روشنایی و غیره )، ساختمان های جنبی، پشتیبانی و تولیدی (مشتمل بر ساختمان ه ای اداری و مدیریت، نگهبانی، انبار، سرویس بهداشتی، پارکینگ و غیره)، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، ماشین آلات و تجهیزات کمکی (انواع جرثقیل، باسکول، لیفت تراک و غیره )، تأسیسات (خطوط مخابراتی، برق، تجهیزات آتش نشانی، مخازن آب، سوخت و غیره )، حقوق انشعابات (برق، تلفن)، وسایط نقلیه، اثاثیه و ملزومات اداری، هزینه های قبل از بهره برداری (خدمات مهندسی و مشاوره، هزینه مطالعات فنی و اقتصادی، هزینه های پرسنلی در دوره اجرای طرح و غیره)، عناصر سرمایه در گردش (شامل تأم ین مواد اولیه داخلی، حقوق و مزایای کارکنان، انواع انرژی مورد نیاز و غیره ) و همچنین سود و کارمزد تسهیلات در دوره احداث و بیمه کارخانه [ 1 و 2]. در خصوص هزینه های دوره بهره برداری طرح، جزئیات مربوط به هزینه های ثابت و متغیر (با توجه به ظرفیت تولید ) هر یک از اقلام ذیل برآورد گردید: MDF ، مواد اولیه داخلی (شامل چوب چرم، پارچه اسفنج و ...)، هزینه تعمیرات و نگهداری دارائی ها و قطعات یدکی (شامل ساختمان های تولیدی و جنبی، ماشین آلات و تجهیزات تولید و کمکی، تأسیسات، وسایل نقلیه)، هزینه جاری و عملیاتی نظیر برق، سوخت، آب، هزینه های پرسنلی (مدیریت، مهندسین، کارمندان، تکنسین ها، کارگران )، هزینه استهلاک دارائی های ثابت (مشتمل بر ساختمان های تولیدی و جنبی، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و کمکی، تأسیسات، وسایل نقلیه، اثاثیه اداری ) و در نهایت هزینه های تأمین مالی داخلی.
بر اساس برآوردهای فنی به عمل آمده با استفاده از اصول حسابداری صن عتی هر یک از موارد سرمایه ثابت و در گردش، هزینه های ثابت و متغیر طرح، پیش بینی و قیمت تمام شده و همچنین سود سالیانه طرح برآورد گردیده است. پس از گردآوری داده های مورد نیاز با استفاده از اصول حسابداری صنعتی [ 3]، قیمت تمام شده محصول، فروش کل، سود نا و ی ژه، سود ویژه و شاخصهای اقتصاد مهندسی طرح شامل نرخ بازده داخلی، نرخ برگشت سرمایه، دوره بازگشت سرمایه و همچنین قیمت تمام شده محصول، نقطه سر به سر و ارزش ریالی فروش در نقطه سر به سر ، نسبت سرمایه در گردش به سرمایه ثابت، سرمایه گذاری ثابت سرانه و نسبت سود به سرمایه مطابق جدول 1 محاسبه می شود.
 .محاسبات اولیه با فرض ثابت بودن قیمت ها در طی دوره احداث و بهر ه برداری که در این پروژه معادل دو سال برآورد میشود، انجام گرفت.
 
فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٤٨ جدول 1- محاسبه عملکرد سود و زیان شاخص های اقتصادی ظرفیت اسمی ÷ قیمت تمام شده = جمع کل هزینههای سالیانه فروش کل در سال (میلیون ریال)= ظرفیت تولید * قیمت فروش سود نا ویژه (میلیون ریال) = فروش کل - هزینههای تولید ((%0/ 0%) + هزینههای حمل و نقل ( 5 / هزینههای عملیاتی= (هزینههای غیر پرسنلی دفتر مرکزی+ هزینههای فروش ( 5 سود عملیاتی (میلیون ریال) = سود نا ویژه - هزینههای عملیاتی هزینههای غیرعملیاتی= (استهلاک هزینههای قبل از بهرهبرداری+ هزینه تسهیلات مالی بلند مدت و کوتاه مدت) سود ویژه (میلیون ریال) = سود عملیاتی - هزینههای غیرعملیاتی سرمایهگذاری کل) * 100 ÷ نرخ برگشت سرمایه = (سود ویژه سود ویژه) ÷ دوره بازگشت سرمایه = (سرمایهگذاری کل فروش کل) ÷ -1 (هزینه متغیر ÷ فروش در نقطه سر به سر = هزینه ثابت فروش کل - هزینه متغیر) * 100 ) ÷ درصد نقطه سر به سر = هزینه ثابت سرمایه ثابت) * 100 ÷ نسبت سرمایه در گردش به سرمایه ثابت = (سرمایه در گردش تعداد کل کارکنان) ÷ سرمایه گذاری ثابت سرانه = (سرمایه گذاری ثابت جمع سرمایه ثابت) * 100 ÷ نسبت سود به سرمایه = (سود ویژه نتایج و بحث انتخاب ظرفیت و برنامه تولید مناسب برای واحدهای صنعتی علاوه بر بهره برداری بهینه از سرمایهگذاری انجام شده، عاملی در ج هت کسب بیشترین سود ممکن خواهد بود . نظر به این که احداث واحدهای صنعتی مستلزم سرمایهگذاری اولیه ای است که در بعضی موارد تقریباً ثابت است، لذا انتخاب ظرفیت های خیلی کم، سودآوری طرح را غ ی رممکن می سازد . علاوه بر آن در صنایع کوچک انتخاب ظرفیتهای بالا، سرمایه گذار را مجبور به تأم ین سرمایه زیادی می کند که در آن صورت واحد مورد نظر از چهارچوب مطالعات صنایع کوچک و احداث آن فراتر می رود. لذا در این بخش با توجه به بررسی بازار، شناخت کانونهای مصرف، نیازهای داخلی، ظرفیت طرح با توجه به محدودیت های صنایع کوچک و نیازهای م صرفی تعیین می گردد .
 
با در نظر گرفتن موارد فوق ظرفیت این طرح 440 مترمربع انواع دکوراسیون چوبی، 1000 عدد انواع میز چوبی و 1800 دست مبلمان راحتی در سال (ظرفیت ذکر شده در این بررسی تنها برای صنایع کوچک مد نظر بوده است ) برآورد گردید. با توجه به فرض تولید 440 مترمربع انواع دکوراسیون چوبی، 1000 عدد انواع میز چوبی و 1800 دست مبلمان راحتی دست ثمریها ٤٩ مبلمان در سال و همچنین با توجه به ظرفیت اسمی ماشین آلات خط تولید و نیاز واحد 600 متر چوب روسی و 220 متر چوب راش، 8000 ورق تخته سه لایه و ....، می توان جهت تأم ین ماده اولیه مورد نیاز کارخانه انواع مبلمان اقدام نمود، در نتیجه با سرمایه گذاری در این بخش، موجبات اشتغال حدود 15 نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد . لازم به ذکر است بر اساس پیش بینی های انجام شده، انتظار می رود دوره اجرای طرح 6 ماه به درازا کشیده و طی این مدت، طرح فاقد هرگ ونه درآمدزایی بوده و فقط هزینه های سرمایه گذاری صورت می گیرد . پس از 6 ماه درآمدهای طرح نیز آغاز می شود . منابع مالی طرح از محل سرمایه سهامداران (آورده شرکا ) و تسهیلات مالی قابل دریافت از بانک تأمین خواهد شد. محاسبات و بررسی های مالی بر اساس شرایط عملکرد واحد انجام شده است که خلاصه این اطلاعات در جدول 2 مشاهده میگردد. تعداد روز کاری در این واحد 270 7 ساعت / روز در سال، که در 2 نوبت کاری 5 (زمان مفید با توجه به بیکاری های مجاز ) در روز به فعالیت مشغول است. جدول 3- شرایط عملکرد واحد شرح تعداد در سال ارزش واحد هزار [ ریال [ 1394 کل ارزش تولیدات سالیانه بر اساس ظرفیت اسمی (میلیون ریال) 1760 4000 انواع دکوراسیون چوبی / مترمربع 440 3000 3000 انواع میز چوبی با اوراق فشرده / عدد 1000 45000 25000 مبل راحتی 7 نفره / دست 1800 جمع 49760 قیمتهای مواد اولیه بر اساس استعلام از شرکتهای معتبر داخلی و بازارهای عمده فروشی تعیین گردیده است . علاوه بر این 3 درصد ارزش مواد مصرفی کارخانه به این اقلام اختصاص داده می شود. جزئیات مربوط به م واد اولیه (با توجه به ظرفیت تولید ) در جدول 3 برآورد شده است. فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٥٠ جدول 4- برآورد هزینه تأمین مواد اولیه مصرفی سرمایه در گردش طرح، بر اساس محاسبه مواد و انرژی مورد نیاز و همچنین حقوق کارکنان واحد در جدول 4 خلاصه شده است. جدول 4- جمع اقلام سرمایه در گردش. شرح تعداد روزهای کاری ارزش کل (میلیون ریال) 5500 تأمین مواد اولیه 45 548/5 حقوق و مزایای کارکنان (تعداد کارکنان 15 نفر) 68 14/6 انواع انرژی مورد نیاز 65 248/8 (%0/ هزینههای فروش ( 5 188/1 (% سایر هزینههای جاری ( 4 جمع کل سرمایه در گردش 6500 نام مواد مصرفی مصرف سالیانه مقدار واحد ارزش (ریال) [1394] ارزش سالیانه (میلیون ریال) 3420 چوب سفید 600 متر 5700 2640 چوب راش 220 متر 12000 2240 تخته سه لایه 8000 ورق 280 4730 2150 ورق 2200 MDF 1755 نئوپان 1170 ورق 1500 1080 اسفنج 24000 ورق 45 1680 فوم 12000 ورق 140 196 ویسکوز 1400 کیلو 140 8208 چرم 1520 متر 5400 5016 پارچه 1520 متر 3300 312 میخ و پیچ 2400 بسته 130 112 رنگ 800 کیلو 140 240 1600 متر 150 PVC نوار لبه زن 420 چسب 1400 کیلو 300 سایر مواد اولیه غیر مذکور 3 درصد 951 جمع کل ارزش سالانه مواد اولیه 33000 ثمریها ٥١ مجموع هزینه تأم ین مواد اولیه سالیانه این طرح 33000 میلیون ریال برآورد گردید که به همین منظور هزینه مواد اولیه و قطعات مصرفی واحد برای یک دوره سفارش 45 روز کاری به عنوان بخشی از سرمایه در گردش منظور شد. کارایی و اثربخشی هر سازمان تا حدود زیادی به مدیریت صحیح و به کارگ یری مؤثر م نابع انسانی بستگی دارد .
برآورد نیروی انسانی طرح در دو بخش کارکنان تولیدی و غیر تولیدی انجام می شود. مبنای محاسبه حقوق ماهیانه هر یک از کارکنان طبق معیارهای متداول انجام میگیرد. لازم ب ه ذکر است جهت برآورد دقیق پاداش و عیدی محاسبه حقوق سالیانه بر مبنای 14 ماه در سال انجام می گیرد . هم چن ین 23 درصد از کل حقوق کارکنان به عنوان حق بیمه سهم کارفرما است . مجموع کل حقوق و مزایای سالیانه این طرح 2178 میلیون ریال برآورد می گردد که جهت برآورد سرمایه در گردش هزینه حقوق و دستمزد کارکنان به 0 سال معادل 68 روز کاری محاسبه / مدت 25 و در برآورد سرمایه در گردش منظور می شود . هزینه انواع انرژی مصرفی در این طرح سالیانه 60/8 میلیون ریال برآورد می گردد. هزینه تأم ین انرژی مورد نیاز 65 روز کاری واحد، به عنوان بخش دیگری از سرمایه در گردش در محاسبات منظور می گردد. هزینههای فروش 20 روز واحد، قسمت دیگری از سرمایه در گردش را تشکیل می دهد .
لازم به ذکر است که 0 درصد ارزش فروش / هزینههای فروش 5 سالیانه است . برای افزایش قابلیت اطمینان محاسبات و کاهش ریسک احتمالی ، حدود 4 درصد موارد فوق به جمع حاصله اضافه میشود تا موارد احتمالی که در نظر گرفته نشده است، جبران شود. اجزاء سرمایه ثابت در جدول 5 ارائه شده است. در این بررسی با توجه به توانائی های صنعتی کارخانه های ماشین سازی کشور کلیه ماشینآلات و تجهیزات از داخل کشور تهیه گردیده است. فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٥٢ جدول 5- جمعبندی اجزاء و برآورد سرمایه ثابت.
ارزش کل شرح جمع (میلیون ریال) ماشین آلات و تجهیزات تولید 38000 تجهیزات و تأسیسات عمومی 633 وسایط نقلیه 300 زمین 520 ساختمان و محوطهسازی 2500 اثاثیه و لوازم اداری 30 1017 (%2/ هزینههای پیشبینی نشده ( 5 هزینههای قبل از بهرهبرداری 1500 جمع کل سرمایهگذاری ثابت 44500 با توجه به ساخت انواع مبلمان در این طرح تجهیزات مورد استفاده عبارت اند از : اره تیز کن، دستگاه تیپو، انواع پمپ باد، چرخ دستگاه ،PVC صنعتی، دستگاه کندگی، دستگاه دستگاه برش ،MDF اره فلکه، دستگاه برش اسفنج، دستگاه خردکن ، دستگاه ف ارسی بر، دستگاه فرز، دستگاه نجاری و ... مورد استفاده قرار میگیرد.
ارزش کل ماشینآلات و تجهیزات به کار رفته در خط تولید بر اساس استعلامهای به عمل آمده به علاوه 10 درصد هزینه نصب و راه اندازی کل هزینه های تأم ین تجهیزات 38000 میلیون ریال برآورد شد . هر واحد تولیدی علاوه بر دستگاه های اصلی تولید، جهت تکمیل یا بهبود کارا یی، نیاز به یک سری تجهیزات و تأس یسات عمومی جانبی نظیر آزمایشگاه، تأس یسات برق (برق مصرفی بخشهای تولیدی، محوطه و تأسیسات)، تأسیسات برق اضطراری، تأس ی سات آب (آب مورد نیاز شامل مصارف خط تولید، تأس ی سات، ساختمانها و محوطه )، تأسیسات سوخت رسانی، تأس یسات گرمایش، سرمایش و تهویه ساختمان ها، تأس یسات تولید بخار (دیگ بخار)، تجهیزات اطفاء حریق، سیستم تصفیه پساب است . کل هزینه های تأم ین تجهیزات و تأسیسات عمومی 633 میلیون ریال برآورد شد .
هزینه های محوطهسازی (خاک برداری و تسطیح، خیابان کشی و پارکینگ، فضای سبز، دیوارکشی و چراغهای روشنایی) و نیز هزینههای ساختمان سازی (سالن تولید، انبارها، تأسیسات ساختمان های اداری و سایر موارد ) را شامل می شود که برابر 2500 میلیون ریال است. هزینههای قبل از بهرهبرداری طرح مشتمل بر هزینههای مطالعات مقدماتی و تهیه طرح توجیهی و جواز تأسیس واحد و تهیه نقشه ها، هزینه ثبت قراردادها و تسهیلات مالی معادل 3 درصد میزان وام بانکی، هزینه های مربوط به آموزش مقدماتی، راه اندازی و بهره برداری ثمریها ٥٣ آزمایشی و هزینه های جاری دوره اجرای طرح است که برابر 1500 میلیون ریال است. با توجه به مقادیر سرمایه گذاری ثابت و در گردش محاسبه شده، کل سرمایه گذاری این طرح طبق جدول 6 برآورد می گردد . لازم به ذکر است که معادل 50 درصد سرمایه گذاری ثابت از طریق وام بلندمدت 5 ساله با بهره 18 درصد و معادل 50 درصد سرمایه در گردش از طریق دریافت وام کوتاه مدت 1 ساله با بهره 15 درصد تأمین خواهد شد.
بنابراین از مجموع سرمایه گذاری مبلغی بالغ بر 25500 میلیون ریال از طریق سرمایه سهامداران (آورده شرکا) و مابقی سرمایه مورد نیاز یعنی در حدود 25500 میلیون ریال از طریق تسهیلات دریا فتی از بانک تأم ین خواهد گردید. جدول 6- برآورد سرمایهگذاری. شرح ارزش کل (میلیون ریال) سرمایه ثابت 44500 سرمایه در گردش 6500 جمع سرمایهگذاری کل 51000 برای تولید هر محصول علاوه بر سرمایهگذاری مورد نیاز جهت احداث و راهاندازی واحد، هزینه هایی ن یز باید به صورت سالیانه و در طول دوره فعالیت واحد منظور کرد. این هزینه ها شامل هزینه های ثابت و متغیر هستند که اقلام این هزینه ها در جدول 7 خلاصه شده است. جدول 7- برآورد هزینههای ثابت و متغیر. شرح درصد (ثابت/کل) ارزش کل (میلیون ریال) درصد (متغیر/ کل) ارزش کل (میلیون ریال) 326/7 15 1851/3 حقوق و مزایای کارکنان 85 33000 100 0 مواد اولیه و قطعات 0 48/6 80 12/2 انواع انرژی 20 0 1142 استهلاک 100 298/8 90 33/2 هزینه تعمیر و نگهداری 10 1178/6 106/3 (%3/ هزینههای پیشبینی نشده تولید ( 5 0 0% سرمایه گذاری ثابت) 89 / هزینه بیمه کارخانه ( 2 423 85 74/6 هزینههای عملیاتی 15 0 2593/8 هزینه تسهیلات دریافتی 100 35275/7 5902/ جمع کل هزینههای ثابت و متغیر 4 فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٥٤ هزینههای ثابت، مخارجی هستند که با تغییر سطح تولید، تغییر نمی کند . هزینه بیمه کارخانه و هز ینه تسهیلات دریافتی از بارزترین مثالهای چنین هزینه هایی می باشند . بعضی از اقلام هزینه ای نیز کاملاً ثابت نیستند، ولی تا حدودی ماهیت ثابت دارند . به عنوان مثال هزینه حقوق کارکنان دفتر مرکزی و اداری واحد بستگی به میزان تولید ندارد . همچنین با تغییرات جزئی در مقدار تولید، هزینه حقوق کارکنان تولیدی نیز ثابت است . لذا 85 درصد هزینه حقوق کارکنان به عنوان هزینه ثابت منظور می شود.
بنابراین درصدی از این هزینه ها به عنوان هزینه ثابت در نظر گرفته می شود . همچنین هزینه های متغیر اقلامی از هزینه هستند که با تغییر سطح تولید ، تغییر می یابند. به عنوان مثال هر چه مقدار تولید بیشتر شود، مواد اولیه بیشتری مورد نیاز است . در این بخش نیز بعضی اقلام نسبت به ظرفیت تولید تغییر می کند، ولی بستگی آن 100 درصد نیست. به عنوان مثال با افزایش یا کاهش تولید در حدود کم، هزینه حقوق کارکنان تغییر نمی کند، ولی در صورتی که افزایش تولید، منجر به اضافه کاری شود، هزینه حقوق افزایش می یابد و یا اگر تولید از سطح خاصی کمتر شود، به کاهش کارکنان منجر می شود و حقوق نیز کاهش می یابد . به همین جهت 15 درصد از هزینه حقوق کارکنان به عنوان هزینه متغیر منظور می شود . در سایر موارد نیز درصدی از اقلام هزینه ای به هزینههای متغیر اختصاص داده می شود .
با محاسبه هزینه های ثابت و متغیر طرح، کل هزینههای طرح مطابق جدول 8 جمع بندی میگردد. جدول 8- برآورد کل هزینههای سالیانه. شرح هزینههای سالیانه (میلیون ریال) 5902/ هزینه ثابت 4 35275/ هزینه متغیر 7 41178/ جمع کل هزینههای سالیانه 1 پس از گردآوری داده های مورد نیاز با استفاده از اصول حسابداری صنعتی، قیمت تمام شده محصول، فروش کل، سود نا و ی ژه، سود ویژه، نرخ بازده داخلی سرمایه ، نرخ برگشت سرمایه، دوره بازگشت سرمایه ، فرو ش در نقطه سربه سر، درصد نقطه سربه سر، نسبت سرمایه در گردش به سرمایه ثابت، سرمایه گذاری ثابت سرانه و نسبت سود به سرمایه مطابق جدول 9 محاسبه گردید. ثمریها ٥٥ جدول 9- خلاصه اهم نتایج حاصل از مطالعه اقتصادی طرح تولید انواع مبلمان مقدار شرح 49760 میلیون ریال = فروش کل در سال (میلیون ریال) 49760 = سود نا ویژه (میلیون ریال) - 37997/ 11762/3 میلیون ریال 7 497/6 میلیون ریال هزینههای عملیاتی 11762 = سود عملیاتی (میلیون ریال) /3 -497/ 11264/7 میلیون ریال 6 2893/8 میلیون ریال هزینههای غیرعملیاتی 11264 = سود ویژه (میلیون ریال) /7 -2893/ 8370/9 میلیون ریال 8 8370/9 ) = نرخ برگشت سرمایه ) ÷(51000) * 16/4 درصد 100 51000 ) = دوره بازگشت سرمایه ) ÷ (8370/ 73 ماه ( 6 سال و یک ماه) ( 9 5902/4 ) = فروش در نقطه سر به سر ) ÷ 1 - (35275/7 ÷ 49760) 20353/1 5902/4 ) = درصد نقطه سر به سر ) ÷ (49760 -35275/7) * 40/75 درصد 100 6500 ) = نسبت سرمایه در گردش به سرمایه ثابت ) ÷ (44500) * 14/6 درصد 100 44500 ) = سرمایه گذاری ثابت سرانه ) ÷ ( 2966/7 میلیون ریال / نفر ( 15 8370/9 ) = نسبت سود به سرمایه ) ÷ (44500) * 18/8 درصد 100 محاسبات اولیه با فرض ثابت بودن قیمتها در طی دوره احداث و بهره برداری که در این پروژه معادل 6 ماه برآورد می شود، انجام گرفت . همچنین قیمت فروش انواع دکوراسیون 4000 هزار ریال، انواع میز چوبی 3000 هزار ریال و دست مبل راحتی 25000 هزار ریال (قیمت فروش بر مبنای متوسط قیمت بازار در س ال 1394 ) محاسبه شده است . نرخ تنزیل جهت محاسبه نرخ بازده داخلی طرح، 15 درصد و برای 5 سال در نظر گرفته شده است.
عمر مفید این طرح برای ساختمان ها 20 سال، ماشین آلات اصلی، تأسی سات عمومی و وسایط نقلیه 10 سال، لوازم اداری و هزینه های قبل از بهره برداری 5 سال در نظر گرفته شده است و محاسبه هزینه استهلاک به روش مستقیم انجام شد. بررسیها و محاسبات انجام شده حاکی از آن است که حجم کل هزینه های سالیانه با ظرفیت 440 مترمربع انواع دکوراسیون چوبی و 1000 عدد انواع میز چوبی به همراه 1800 دست مبل راحتی 7 نفره در سال، در حدود 41178/1 میلیون ریال پیش بینی می گردد .
از مجموع مخارج سرمایهگذاری در حدود 5902/4 میلیون ریال را هزینه های ثابت طرح و 35275 میلیون ریال را هزینه متغیر / حدود 7 تشکیل میدهد. پس از انجام محاسبات مربوطه برای امکان سنجی طرح های اقتصادی خلاصه اهم نتایج حاصله از م طالعه اقتصادی طرح تولید فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال دهم، شماره چهارم، زمستان ١٣٩٤ ٥٦ انواع مبلمان در استان ترهان در جدول 10 ذکر گردیده است. به طور کلی نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که طرح تولید انواع مبلمان در استان تهران ، هم به لحاظ تأمین ماده اولیه و هم مناسب بودن شاخص های اقتصاد مهندسی، از توجیه نسبتا مطلوبی برخوردار است . نرخ 16/ بازده داخلی مجموع سرمایهگذاری 4 درصد است که از دامنه قابل قبول عرف بینالمللی کمتر است [ 4]. دوره بازگشت سرمایه از دیدگاه پروژه (مجموع سرمایهگذاری) 73 ماه است، که حاکی از توان بالای طرح در بازیافت هزینه های سرمایه گذاری دارد. نقطه سربه سر در اولین سال تولید با 40 درصد ) است، که نشان / ظرفیت کامل ( 8 دهنده آن است که حتی با تولید در حدود سطح نصف ظرفیت کارخانه، کلیه هزینه های تولید پوشش داده شده و با تولید بیشتر، طرح با سودآوری همراه خواهد بود. جدول 10 - خلاصه نتایج حاصل از مطالعه اقتصادی طرح تولید انواع مبلمان در استان تهران ردیف شرح مقدار % 16/ 1 نرخ بازده داخلی طرح 4 40/ 2 درصد نقطه سر به سر 8 20353 (میلیون ریال) / 3 ارزش ریالی فروش در نقطه سربه سر 1 4 دوره بازگشت سرمایه 73 ماه نتیجهگیری با توجه به این که میزان واردات در این بخش زیاد است در صورت بهره برداری از این طرح می توان تا حدود ی واردات را کاهش داد و چون انواع مبلمان یک کالای مصرفی است، حتی می توان به راحتی در صورت پیدا کردن بازار مناسب آن را صادر نمود . در نتیجه به همین منظور و برای جلوگیری از واردات و خروج ارز از کش ور و همچنین اشتغال زایی این طرح پیشنهاد میگردد. ثمریها ٥٧ منابع ( ١. ثمریها، ا. حمصی، ا. کیائی، م. ( 1389 بررسی اقتصادی تولید خمیرکاغذ فلوتینگ از باگاس در استان خوزستان. فصلنامه :(2) تخصصی علوم و فنون منابع طبیعی، 5 .49-60 ( ٢. حمصی، ا. نیکومرام، ه، ( 1382 امکانسنجی احداث کارخانه تولید خمیر و کاغذ چاپ و تحریر با استفاده از باگاس به عنوان ماده اولیه . مجله علمی پژوهشی .63-78 :(1) علوم کشاورزی، 9 ٣. اعتمادی، ح . فهیم، ر . ( 1382 ) حسابداری صنعتی، انتشارات سنجش تکمیلی . تهران، 352 صفحه 4. Magnus, D. 1998. Economics of the pulp and paper industry. FAPET, Helsinki, Finland, 186 p.
  • ۹۷/۱۰/۱۸
  • india dates india dates

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی